Primárně kamery do auta sloužily firemním účelům, kdy zaměstnavatelé měli přehled o svých zaměstnancích a v případě dopravní nehody se snáze dohodli s pojišťovnou. V posledních letech se ale právě kvůli situaci na silnicích přenesla kamera do auta i do soukromého sektoru a je velmi oblíbená mezi běžnými řidiči, kteří ji užívají pro své vlastní potřeby. Menší i větší autonehody jsou čím dál častější a kvůli zdlouhavému policejnímu vyšetřování a pomalému přístupu pojišťoven, představuje kamera do auta kvalitní důkazní materiál.
Zda-li uvažujete o koupi kamery do auta právě z výše uvedených důvodů, potom se podívejte, jaké parametry by kamera měla mít, aby její záznam obstál coby důvěryhodné svědectví v případě nehody, při které jste se 100% drželi pravidly silničního provozu.
Parametry kamery do auta
Pro méně časté účastníci silničního provozu postačí méně kvalitní parametry, ale pro aktivní řidiče již je nutné vybírat opravdu vybavenou kameru.
- Rozlišení videa – rozlišení HD je v mnoha ohledech nedostačující, neboť na delší vzdálenost již se tvář osoby nedá identifikovat a rovněž SPZ je nečitelná. Běžnější je z těchto důvodů rozlišení Full HD, které oba tyto problémy překonává detailnějším obrazem záznamu.
- Úhel záběru – kamery do auta nejčastěji disponují úhlem záběru mezi 120° až 170°. Čím vyšší je úhel, tím větší prostor je zaznamenáván. Avšak při úhlu nad 150° může vznikat efekt rybího oka, který výrazně snižuje kvalitu a čitelnost záznamu.
- Snímková frekvence – představuje, kolik snímků videa se přehraje za jednu sekundu. Dostatečně plynulý obraz poskytne už 30 snímků za sekundu, avšak při maximálním počtu 60 snímků za sekundu lze záznam až dvakrát zpomalit, aniž by byla narušena jeho plynulost.
- Typ kamery do auta – při pominutí přídavných externích kamer, si lze do auta pořídit běžnou kameru, která zaznamenává pouze situaci odehrávající se před vozidlem, či duální kameru, která kromě snímání přední části auta, nahrává i vnitřní prostor automobilu.
- Citlivost senzoru na světlo – pořizování záznamu dopravní nehody během dne nepředstavuje pro kameru těžkost. V případě šera nebo nočního přejezdu, už nemusí být obraz natolik kvalitní, aby mohl posloužit jako důkazní materiál. Aby byl záznam v pořádku za všech světelných podmínek, kamera do auta by měla disponovat světelností f/1.4 či f/1.6.
Užitečné funkce při záznamu nehody
Kromě výše zmíněných parametrů může kamera do auta disponovat i dalšími funkcemi, které shledáte jako užitečné při dopravní nehodě. Jedná se o:
- Datum a čas – videozáznam z kamery je díky této funkci vybaven datem a časem, přičemž oba tyto údaje se automaticky propisují do videa.
- G-senzor – funkce, která je při dopravní nehodě klíčová. Při detekci nárazu do auta tato funkce uzamkne dosavadní nahrávání, které je tak nemožné přepsat nebo následně upravit.
- Parkovací mód – kamera je i během toho, co je auto zaparkované, stále připravená nahrávat. Jakmile detekuje náraz, automaticky se zapne a v závislosti na výdrži baterie nahrává okolní dění.
- GPS – nahrává nejen ujetou trasu, ale také to, jakou jedete rychlostí a pozici vašeho auta. Především rychlost může být důležitým důkazem v případě dopravní nehody.
Pozor na právní systém
Koupě kamery do auta v dobré víře vlastní ochrany a bezpečnosti, se může setkat se složitým právním systémem. Užívání kamery na cestách pro soukromé účely je například v Rakousku zakázané, v Rusku naopak jsou kamery vítaným důkazním materiálem, který má dokonce vyšší důvěru než očití svědkové. V České republiky jsou kamery do auta povoleny, jak pro soukromé, tak firemní účely. Ovšem v případě, že na kameru bylo zachyceno protiprávní jednání nejen nahrávaného člověka, ale také autora nahrávky, může být soudně stíhán i ten.
Dalším aspektem je možnost identifikace nahrávané osoby. Jakmile byl záznam pořízený na kameru v autě učiněn bez souhlasu nahrávaného, a následně byl bez jeho svolení nahrán například na internet nebo poskytnut někomu dalšímu ke sdílení, potom se autor videa dopustit protiprávního jednání.