Ráj veteránů - inzerce veteránů
Reklama:    Autopůjčovna     |     Grily Campingaz     |     Army shop     |     Sportovní vozy     |     Ráj veteránů     |     Vaše reklama zde?

 

 

 

( Váš banner zde? )

logo

Víte, jak funguje brzdový systém automobilu?

Vyhledávání
Značka:
Model:
Karoserie:
Rok výroby:   
Výkon [kW]:   
Cena od: do:
Text:
Palivo:
Převodovka:
Pohon kol:
Najeto do:
Inzeráty:
Kraj:

(Více) (Méně)        

Hlavní menu
+ vložit auto +
Ráj aut
novinky v nabídce
katalog prodejců
rady při koupi
podpořte nás
napište nám
Přihlášení do systému
Login:
Heslo:


( zapomenuté heslo? )

+ registrace +


Partneři
Sportovní vozy - inzerce sportovních aut Ráj veteránů - inzerce veteránůužitečné odkazy
vážné nehody
zábavné hry
software pro prodejce
statistika webu

Právě jste si koupili auto a hledáte povinné ručení srovnání? Stačí si vše srovnat u Porovnej24.cz

Srovnání povinného ručení online do 2 minut.

Půjčovna minibusů od Procházky.

Čištění filtru pevných částic od 3990Kč.

Beskydservis půjčovna aut s tradicí.

Autopůjčovna Bauer.

Povinné ručení na váš vůz online a během pár minut.

Povinné ručení kalkulačka na auto nové i ojeté.


( Vaše reklama zde? )


Články
Elektrické dodávky: typy, výhody, dojezd, cena
Mistr v čištění auta: váš kompletní průvodce plánováním a mytím auta
Air Bank - produktové informace
další články
Doporučujeme prodejce

JS Autocentrum s.r.o.

MOTOR HOLDING a. s.

VIP CAR s.r.o.


A jak rozpoznat případné problémy, závady a potřebu servisu?

 

Brzdová soustava je jednou z nejdůležitějších součástí vozidla a je zodpovědná za zpomalení a rychlé a účinné zastavení. Ať už máte kotoučové, nebo bubnové brzdy, je nezbytné zajistit, aby všechny součásti brzdového systému byly vždy plně funkční. Jak na to a jak rozpoznat případné závady?

 

Co jsou to brzdy a jak fungují

 

Primárním účelem motoru vozidla je vytvářet sílu pro otáčení kol. Kola je třeba řídit do různých směrů, a proto máte systém řízení. S pohybem a schopností řídit vozidlo potřebujete také schopnost v určitém okamžiku zastavit, a proto je tak důležitý brzdový systém.

 

Jedinou funkcí brzd je umožnit vám zastavit vozidlo. Bez této funkce nebo bez jejího správného fungování se bohužel můžete dostat do velkých problémů.

 

Brzdový systém vašeho vozidla může využívat buď bubnový systém, nebo kotoučový (rotorový) systém. V bubnovém systému se používají brzdové čelisti a v kotoučovém systému brzdové destičky. Každý z těchto systémů (brzdové destičky/obložení) má své výhody a nevýhody.

 

Tip: Kontrola brzd by měla být prováděna pravidelně, obzvlášť před zimou. Víte, jak připravit auto na zimu?

 

Brzdové čelisti

 

Brzdové čelisti sou vyrobeny z oceli, mají zakřivený tvar a na jedné straně mají vrstvu třecího materiálu, kterému se říká brzdové obložení. Nejčastěji se používal azbest, ale v současnosti se obložení vyrábí ze syntetického aramidu. Brzdové čelisti jsou levné, ale při tření vzniká mnohem více tepla než v případě nového systému brzdových destiček.

 

 

Brzdové destičky

 

V současné době jsou nejčastěji používané, jelikož nevytváří velké množství tepla. Jsou sice dražší než brzdové čelisti, ale vydrží déle a jsou účinnější. Systém kotoučových brzd poskytuje lepší brzdný výkon než bubnové brzdy, protože při extrémním používání zůstávají mnohem chladnější (lépe odvádějí teplo).

 

Pokud jde o nákup brzdových destiček pro váš kotoučový brzdový systém, máte na výběr více možností, než jste si možná původně mysleli. Brzdové destičky se skládají z plochého kusu oceli pokrytého silným kusem třecího materiálu naneseného na jedné straně. Třecí materiál může být tvořen jedním z následujících materiálů:

 

Semi-metalické destičky

 

Jedná se o kovové třísky, které jsou spojeny pryskyřicí. Je to sice nejlevnější a nejčastěji používaná varianta brzdových destiček, avšak způsobuje největší opotřebení rotorů vozidla vůbec.

 

Organické materiály

 

Brzdové destičky z organických materiálů jsou šetrné k životnímu prostředí, jistě nejtišší ze všech, ale také se rychleji opotřebovávají.

 

Keramické destičky

 

Jedná se o nejdražší brzdové destičky, velmi lehké, ale zároveň velmi odolné.

 

Jak fungují brzdy

 

Základní princip je u bubnového i kotoučového systému stejný. Jakmile vyvinete tlak na brzdový pedál směrem dolů, hlavní válec (hydraulický systém tvořený brzdovou kapalinou) tento tlak znásobí.

 

 

To následně způsobí, že třmeny (v případě kotoučového systému) přitlačí brzdové destičky k rotoru, nebo v případě bubnového systému přitlačí brzdové čelisti k bubnu připevněnému k náboji kola. V obou těchto případech pak tento třecí odpor zpomaluje nebo zastavuje vozidlo.

 

Proč a jak byste měli pečovat o brzdy svého vozidla?

 

Nejdůležitějším důvodem při odpovědi na otázku „proč" bude bezpečnost lidí. Jakmile je vaše vozidlo v pohybu, není nic důležitějšího než mít možnost toto vozidlo v případě potřeby rychle a účinně zastavit.

 

Nedostatečně funkční brzdový systém tento proces ztěžuje, proto je třeba se o brzdový systém starat jako o celek. Pamatujte, že dobře udržované vozidlo je bezpečnější, spolehlivější a vydrží déle než vozidlo, které udržované není.

 

Přehled o fungování brzdového systému, by vám měl poskytnout představu o veškerém opotřebení, ke kterému dochází při každém použití brzd. Není proto překvapením, že byste měli každých několik let vyměnit jak destičky, tak i čelisti a také rotory.

 

Je ale pravda, že rotory a brzdové třmeny mohou vydržet dlouho, pokud je budete pravidelně udržovat. Přesto mají třmeny dva úhlavní nepřátele: korozi a teplo. Pokud se o třmeny svého vozidla nebudete starat, může se objevit koroze a s ní i netěsnost. To vašemu brzdovému systému neprospívá, proto to berte na vědomí a zavolejte do vašeho důvěryhodného servisu.

 

Brzdové destičky/obložení nemají tak dlouhou životnost jako rotory a třmeny, protože se opotřebovávají mnohem rychleji. Vždy je třeba dbát na to, aby se neopotřebovaly úplně, protože tím jen mnohem rychleji poškodíte své rotory.

 

 

Jedna poškozená součást jakéhokoliv systému může vážně poškodit jinou zdravou součást, zejména když se kov začne obrušovat o jiný kus kovu.

 

Péče o tyto součásti, jejich údržba a výměna je proto nezbytná. Je však třeba mít na paměti jeden aspekt, a sice, že výměna brzd se bude u jednotlivých majitelů lišit v závislosti na stylu jízdy a podmínkách, ve kterých auto jezdí.

 

Denní míra zatížení brzd vašeho vozidla se může v těchto podmínkách značně lišit. Brzdové čelisti/desky ve vozidle někoho, kdo jezdí způsobem „brzda-plyn”, budou více namáhány než u někoho, kdo jezdí způsobem, který tento druh jízdy nezahrnuje.

 

  • Minimálně jednou ročně nechte zkontrolovat brzdové destičky/obložení. Při přezouvání pneumatik je také vhodné zkontrolovat tloušťku brzdového materiálu (obložení). Opotřebované brzdové destičky/obložení způsobí prodloužení brzdné dráhy a může dojít k obrušování povrchu rotorů kov na kov.
  • Pravidelně kontrolujte brzdovou kapalinu a brzdové vedení, a pokud je barva kapaliny tmavá, nechte ji vyměnit.
  • Při jízdě dodržujte takovou vzdálenost za vozidlem, abyste mohli zpomalit (místo brzdění), kdykoli vozidlo před vámi začne brzdit.
  • Váš smysl je jedním z nejlepších nástrojů, které máte k dispozici pro péči o brzdy. Naslouchejte všem neobvyklým zvukům, buďte naladěni na zvláštní a neobvyklé pocity při brzdění. Pokud se některý z nich objeví, nechte si brzdy zkontrolovat.
  • Lidský život má větší cenu než sada brzdových destiček, která dlouho nevydrží. Raději investujte do dražších, ale spolehlivějších, odolnějších a bezpečnějších brzdových destiček. Vždy se vám více vyplatí utratit větší obnos peněz za kvalitní náhradní díly pro auto, než za drahou a náročnou opravu auta, nedej bože za lidský život.
  • Brzdění z vysokých rychlostí výrazně zkracuje životnost brzdových destiček/obložení, nejlépe se této praxi vyhněte, abyste měli jistotu dlouhodobého používání brzdového systému vozu.

 

Vezměte si k srdci tato opatření a zcela jistě prodloužíte životnost vašeho brzdového systému.

 

Neignorujte problémy s brzdami auta

 

Naštěstí vozidla obvykle jasně signalizují, že je nutná údržba brzd. Tomu vděčíme především evoluci bezpečnostních prvků v autě. V případě, že si tedy všimnete některého z následujících běžných varovných příznaků problémů s brzdami, nechte si vozidlo zkontrolovat v servisu.

 

Výstražná kontrolka na přístrojové desce

 

Kontrolky na přístrojové desce nemusí nutně informovat pouze o stavu motoru nebo jeho nepravidelnostech, ale také o elektronice vozu a o všem, co je připojeno k elektronické řídicí jednotce. Pokud se tedy při dalším nastartování vozu rozsvítí kontrolky světelné tabule, je třeba kontaktovat mechanika.

 

Kovové pískání při pohybu

 

V případě, že začnete slyšet pronikavý zvuk, který po sešlápnutí brzdy ustane, jedná se pravděpodobně o zvuk indikátorů opotřebení brzdových destiček. Jsou vyrobeny z oceli, takže tento zvuk vydávají, když se začnou dotýkat rotoru bez použití brzd.

 

Znamená to, že brzdové destičky jsou opotřebované a měly by být vyměněny dříve, než dojde k poškození rotoru, což může být velmi nákladná oprava, které ale předejdete při správné starostlivosti o brzdy. Jedná se o nejčastější problém, se kterým se při brzdění setkáváme.

 

Skřípavý zvuk při brždění

 

Skřípání, které cítíte i v pedálu, může znamenat různé věci. Může to být pouze nějaký štěrk nebo kamínek, který je zachycený v jednotce třmenu, což lze snadno vyřešit.

 

Nicméně je možné, že pokud jste příliš dlouho neprováděli servis brzd, brzdové destičky mohou být opotřebované a slyšíte kov o kov, který vytváří drážky v brzdovém rotoru, což je velmi škodlivé. Skřípání může být také indikátorem nedostatečného mazání u vozidel se zadními bubnovými brzdami.

 

 

Vibrace nebo hučení při brzdění

 

Třesení volantu nebo vibrace při brzdění mohou být důsledkem šikmého rotoru. Když sešlápnete brzdový pedál, brzdové destičky obejmou rotory a zpomalí je i vaše vozidlo. V důsledku opotřebení způsobeného teplem může dojít ke slepení pístku. Po uvolnění brzdového pedálu se může stát, že se destičky nevrátí zpět do polohy úplného „vypnutí".

 

Viditelný únik kapaliny

 

V případě, že se potýkáte s měkkým brzdovým pedálem, požádejte technika, aby vyhledal únik kapaliny z hlavního válce nebo z jiného místa v brzdovém systému. Hlavní válec je jednotka, která vytváří sílu pro vaše brzdy. Má nádržku podobnou té pro kapalinu do stěračů, která obsahuje brzdovou kapalinu.

 

Když sešlápnete brzdový pedál, tato kapalina se protlačí tenkým potrubím a vytvoří hydraulickou váhu. Pokud kapalina z tohoto systému uniká, nemusí mít dostatečnou kapacitu, aby přinutila brzdové destičky pevně přilnout k rotorům.

 

Měkký brzdový pedál

 

Pokud si všimnete rozdílu v odporu brzdového pedálu - je „měkčí” nebo se při sešlápnutí propadá až na podložku - je to znamení, že potřebujete okamžitý servis. V brzdové soustavě může být vzduch nebo vlhkost, případně problém s hlavním válcem.

 

Zápach spáleniny při brzdění

 

Pronikavý chemický zápach po opakovaném prudkém brzdění na strmých silnicích je známkou přehřátých brzd nebo třmenu. Okamžitě zastavte na bezpečném místě, zkontrolujte parkovací brzdu, zda je zcela uvolněná, a nechte brzdy vychladnout.

 

V případě, že tak neučiníte, riskujete zahřátí brzdové kapaliny až k varu, což může způsobit selhání brzd. Pokud se z kola kouří, může se jednat o zaseknutý brzdový třmen a není bezpečné pokračovat v jízdě bez opravy v servisu.

 

Úplné/částečné selhání brzd

 

Vozidlo odmítá zpomalit nebo zpomaluje velmi pomalu. Brzdový pedál může být v tomto případě dokonce volný nebo zcela zablokovaný. V tomto stavu by se s vozidlem nemělo za žádnou cenu jezdit.

 

Závěr

 

Brzdové díly se dlouhodobě opotřebovávají. Samovolné diagnostikování vedlejších účinků nebo odkládání servisu brzd by mohlo zbytečně ohrozit vás i vaše spolucestující. Proto je vždy lepší mít přehled o stavu vašeho vozidla a posouzení dobrým servisem. Na škodu není ani dobré havarijní pojištění, které vám může v případě nehody nějakou tu korunu ušetřit. Přejeme vám spoustu krásných kilometrů.

 

Daniela Vaková, obsahový a SEO specialista



Sdílejte na Facebooku: Sdílejte tento článek

 
Fotogalerie:

Víte, jak funguje brzdový systém automobilu?Víte, jak funguje brzdový systém automobilu?Víte, jak funguje brzdový systém automobilu?Víte, jak funguje brzdový systém automobilu?



 


  Vaše komentáře k tomuto článku: 
Zpět na seznam článků







 

© 2010-2024   Ráj aut   |   kontakty   |   nápověda   |   nabídka reklamy   |      f  sdílet Ráj aut      X sdílet




Hledáte nejlevnější autopůjčovnu? Auto Vám půjčí krátkodobě i dlouhodobě autopůjčovna taggart.cz Praha za nejlepší ceny v ČR!



Víte, jak funguje brzdový systém automobilu? - Ráj aut | Prodej, bazar


Pozor Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s využitím souborů cookie a nezbytných osobních údajů pro analýzu, individuální obsah a reklamy. Využíváme reklamní systém společnosti Internet BillBoard, zde naleznete jaké informace se zpracovávají.
Jak společnost Google nakládá s osobními údaji v reklamních službách v rámci nařízení GDPR se dozvíte zde.
Pozor

Skladové vozy v České republice             Omnetic - digitální nástroj pro automotive



TOPlist