Mnoho lidí si bezpečnou jízdu spojuje s takovými zařízeními, jako jsou bezpečnostní pásy, airbagy nebo nejnověji také elektronické snímače, které nás upozorní na náhlou překážku na silnici nebo dokonce v případě nouze na chvíli převezmou kontrolu nad vozidlem. Málokdy se však zdůrazňuje, že mnoha nebezpečným situacím lze zcela předejít, pokud je brzdová soustava vozidla kvalitní a správně udržovaná. Když tento systém funguje tak, jak má, kola se během několika sekund rovnoměrně zabrzdí a vozidlo zastaví co nejrychleji. Proto vám dnes vysvětlíme, jak tyto disky vůbec fungují a co byste měli vědět o jejich údržbě.
Jak fungují kotoučové brzdy?
Naprostá většina brzd je založena na stejném hydraulickém principu, který lze objasnit celkem názorně. Když sešlápnete brzdový pedál svého vozidla, uvedete do pohybu důmyslný hydraulický systém. Síla vaší nohy se v hlavním válci přemění na hydraulický tlak, což znamená, že se do všech čtyř kol prostřednictvím tlaku přivádí speciální kapalina. Brzdovými hadicemi se dostává až k brzdovým pístkům, které následně pohybují brzdovými destičkami. Tyto destičky jsou pokryty speciálním obložením, které se obvykle skládá z různých kovů nebo organických vláken, a tlačí na brzdový kotouč. Ten je zase přišroubován přímo k náboji kola a otáčí se současně s ním. Tření vznikající při kontaktu brzdových destiček přeměňuje kinetickou energii na tepelnou a odvádí se na součásti brzdového systému a do okolí: vozidlo se zastaví.
Kdy je třeba vyměnit brzdové kotouče?
Přestože jsou zejména materiály užívané pro kotoučové brzdy zvoleny pro maximálně dosažitelnou odolnost a dlouhou životnost, nejsou, stejně jako téměř všechny ostatní komponenty vozidla, chráněny před vlivy okolního prostředí a mechanickým opotřebením. Vzhledem k tomu, že především disky jsou neustále vystaveny špíně, nečistotám a znečištěné vodě, je častou příčinou jejich výměny koroze. Stopy rzi lze přitom mnohdy odhalit pouhou vizuální kontrolou.
Obvykle se však ještě rychleji opotřebovávají brzdové destičky, protože výše zmíněné obložení časem ztrácí na tloušťce a musí urazit větší vzdálenost ke kotoučům, což snižuje brzdný účinek. Opotřebované destičky mohou rovněž způsobit poškození samotného kotouče. Například chybějící nebo nerovnoměrná obložení mohou na disku vytvořit rýhy nebo praskliny, v nejhorším případě jej dokonce zdeformovat.
Odborníci proto doporučují vyměnit brzdové kotouče a samozřejmě i všechny ostatní součásti podléhající opotřebení každých 40 000 až 100 000 kilometrů. V závislosti na stylu jízdy mohou být v intervalech velké rozdíly a bezpečnost lze zajistit pouze pravidelnou kontrolou.
Kromě toho je důležité nevyměňovat komponenty jednotlivě, ale rovnou všechny dohromady, neboť jedině tak je možné zabezpečit stálý a především spolehlivý brzdný výkon.
Mladá a inovativní německá značka OPTIMAL se úspěšně zaměřuje na náhradní díly pro automobily a zažívá dynamický celosvětový rozvoj. Brzdové kotouče OPTIMAL mají průměrnou tloušťku 33 mm a jsou speciálně navrženy pro zadní nápravu vozidel, přičemž tloušťka samotné brzdné plochy je 14 mm. Mají pět otvorů pro šrouby a jsou vyrobeny speciálně pro automobily Mercedes-Benz.