Zapalovací svíčky hrají v benzinových motorech jedinečnou roli: zažehávají směs vzduchu a paliva, a tím umožňují nastartování motoru.
Každý válec motoru má obvykle ve své hlavě nainstalovanou vlastní zapalovací svíčku, některé modely mají i víc než jednu. V podstatě se skládají z vnitřní a vnější elektrody, izolátoru, pouzdra a závitu. Jiskra vzniká mezi dvěma elektrodami a izolátor zaručuje, že proud teče pouze v určeném směru.
Pokud nyní píst stlačí směs plynů, jiskra ji zažehne a dojde k výbuchu. To následně vede k rychlému odtlačení pístu a přenosu takto získané energie.
Zapalovací svíčky jsou proto nepostradatelné pro správný a bezpečný provoz vozidla se zážehovým motorem a patří k těm součástkám, které vyžadují pravidelnou údržbu.
Jak poznám, že jedna ze zapalovacích svíček nefunguje správně?
Existuje několik indicií, kterými se můžete řídit. Problémy se zapalovací svíčkou můžete zjistit již během jízdy. Například pokud elektrody nejsou již v požadované vzdálenosti od sebe nebo pokud vykazují známky opotřebení v důsledku nepřesného spalování či dlouhé životnosti, může motor začít vynechávat. Poznáte to podle toho, že se vozidlo mírně třese neboli "kašle".
I když se na stejnou cestu spotřebuje například více benzinu než obvykle, může to ukazovat na závadu. V neposlední řadě je třeba zmínit, že potíže při startování vozu jsou zejména typické pro poškozené zapalovací svíčky.
Co však dělat, když zaznamenáte některý z těchto problémů a přitom nevíte, která ze zapalovacích svíček je vlastně vadná? Na to naštěstí existuje poměrně jednoduchý trik.
Zařaďte nejprve volnoběh a otevřete kapotu. Rovněž odstraňte kryt motoru a střídavě odpojte kabelové svorky každé zapalovací cívky. Pokud nyní vytáhnete zapalovací cívku ze správně fungující zapalovací svíčky, výkon motoru klesne. Stačí se jednoduše podívat na přístrojovou desku a uvidíte, že se snížily otáčky. Naopak, pokud vytáhnete kabel z poškozené nebo nefunkční zapalovací svíčky, nedojde k žádné nebo jen k velmi nepatrné změně otáček.
Jak vyměnit poškozenou zapalovací svíčku?
Dobrou zprávou ovšem je, že i začátečníci mohou tuto opravu s potřebnými nástroji snadno provést svépomocí. Za tímto účelem tu najdete průvodce krok za krokem, podle kterého můžete pohodlně postupovat.
K výměně zapalovacích svíček budete potřebovat vysokoteplotní mazivo, sprej na elektroniku, klíč na zapalovací svíčky, ráčnový klíč, momentový klíč a šroubovák T40.
Nejprve příslušným šroubovákem odmontujte kryt motoru. Poté stejným nástrojem odšroubujte svorky zapalovacích cívek. Zkontrolujte, zda se v otvorech nenacházejí nečistoty nebo cizí tělesa, případně je odstraňte a poté samotné svíčky vyšroubujte klíčem na zapalovací svíčky. Nyní můžete nové svíčky ošetřit mazivem a zašroubovat je do stejných otvorů. Dávejte pozor, abyste je příliš neutáhli, protože je musíte dotáhnout na předepsanou hodnotu teprve pomocí momentového klíče. Poté můžete znovu nainstalovat poslední chybějící prvky. Ošetřete konektory zapalovacích cívek sprejem na elektroniku a zastrčte je do odpovídajících otvorů. Na závěr je třeba namontovat kryt motoru a výměna zapalovací svíčky je úspěšně dokončena.
Světoznámá společnost Bosch vyrábí nejen vysoce kvalitní automobilové součástky, ale i průmyslové produkty a spotřebiče pro domácnost a je na trhu již od roku 1886. Zapalovací svíčka Bosch je vhodná pro celou řadu značek a modelů, včetně vozidel BMW, Audi a Renault. Délka vnějšího závitu zapalovacích svíček Bosch je 14 mm, průměr v nejtlustším místě je 19 mm a svíčka má dvě vnější elektrody. Středová elektroda je vyrobena ze slitiny platiny, a je tudíž odolná vůči vysokým teplotám.