Majitelé automobilů mají tendenci výběr povinného ručení podceňovat. Mnohdy vezmou první nabídku, kterou jim jejich dlouholetá pojišťovna nabídne, nebo se orientují výhradně podle ceny. Do rozhodování o tom, jaké povinné ručení je pro vás nejlepší, však vstupuje několik dalších faktorů.
Jezděte bez nehod a budete platit méně
Pes je často zakopaný v tom, že řidiči ani neví, jak se výpočet povinného ručení určuje. Nemohou se tedy objektivně rozhodnout. Kritérií, podle kterých pojišťovny stanovují výši povinného ručení, bývají někdy až dvě desítky. Mezi ty nejvíce určující se řadí druh a výkon motoru daného vozidla:
- Druh vozidla – je rozdíl, zdali sjednáváte smlouvu pro osobní automobil, nákladní vozidlo nebo přívěs
- Objem motoru a výkon motoru – platí, že čím vyšší hodnotu ve svém technickém průkazu naleznete, tím vyšší částku budete platit
- Účel používání vozidla – například řidiči taxi si oproti běžným uživatelům připlatí
- Stáří vozu – rok výroby automobilu vstupuje do hry, jde však o individuální faktor. Dříve platilo, že čím starší vůz máte, tím levnější povinné ručení dostanete, dnes některé pojišťovny zvýhodňují novější modely
- Věk řidiče – řidiče mladšího věku a ty s krátkou řidičskou praxí považují pojišťovny za rizikovější a účtují jim vyšší sazbu
- Místo bydliště – rovněž některé oblasti (typicky Praha) jsou rizikovější a tedy i dražší
- Bonus/malus – každému řidiči se bez ohledu na to u jaké pojišťovny kdy byl, načítají měsíce bez nehody. Čím víc jich má, tím výhodnějších podmínek může dosáhnout
- Frekvence placení – většina pojišťoven upřednostňuje roční splátky. Pokud byste chtěli platit měsíčně, můžete se setkat s přirážkou
Počkejte si na „něco navíc“
Při vybírání povinného ručení buďte trpěliví. Nepodlehněte okamžitě první nabídce. Srovnejte si jich více a zaměřte se i na jiné faktory, než je pouze cena roční splátky. Víte například, že se z povinného ručení platí například i škoda na zdraví osob, které s vámi cestují v autě? K detailnímu porovnání nabídek různých pojišťoven můžete dojít vlastním výzkumem, hrubou představu vám však lépe dají internetové srovnávače povinného ručení.
Trh s nabídkami povinného ručení je vysoce konkurenční prostředí, ve kterém pojišťovny urputně bojují o každého zákazníka. Proto nehrají pouze na cenu, ale lákají i na různé doplňkové služby.
Ono „něco navíc“ představují například asistenční služby v různém rozsahu, připojištění čelního skla, pojištění proti přírodním živlům, krytí v případě krádeže nebo zajištění náhradního automobilu v případě potřeby. Jak je vidno, tímto se stírají rozdíly mezi povinným ručením a havarijním pojištěním.
Zvažte velikost limitů pojistného krytí
Dalším velikým tématem jsou limity pojistného krytí. Zákon stanovuje nejnižší možnou hranici na 35 milionů. Ta skutečně bývá v základní nabídce každého pojištění a její výše se zdá být dostatečná. Pravda je však taková, že v mnoha případech nestačí.
Pokud si uvědomíte, že z těchto limitů se hradí bolestné při trvalých následcích zraněných osob, náhrady za poškození draných nákladů při nehodě s kamionem, náhrady firmám za ušlý zisk nebo pokuty za ekologickou škodu, dojde vám, že se tato čísla mohou šplhat do velkých výšin.
I když jsou výše zmíněné situace výjimkou, dochází k nim a podle České asociace pojišťoven má jejich frekvence rostoucí tendenci. Proto je dnes běžné sjednávat si limity pojistného krytí ve výši 50 – 70 milionů, některé pojišťovny nabízejí až 150 milionů.
Na jízdu bez povinného ručení zapomeňte
Po českých silnicích se stále prohánějí řidiči ve vozidlech bez povinného ručení. Pokud s takovým automobilem způsobíte dopravní nehodu, může to pro vás mít fatální finanční následky. Náhrady za vás sice vyplatí Česká kancelář pojistitelů, tak však po vás peníze bude vymáhat.