Jízda v zachovaném a servisovaném autě, do jehož výbavy patří airbagy, ABS a ESP by měla být pro současného motoristu samozřejmostí. Neuspokojivá údržba automobilu, absence bezpečnostních prvků, snížená viditelnost v zimě skrze sklo a špatná orientace na silnici představují jedny z příčin zvýšené nehodovosti v zimních měsících, která může v krajní situaci stát řidiče život.
Investice do údržby nemusí být vysoká, ale efektivní
Nachystejte auto na podzim a zimu. K podzimu patří brzké stmívání, lijáky, kluzké silnice, mlha a s blížící se zimou také jinovatka po ránu. Do výbavy auta nemusíte investovat mnoho finančních prostředků, ale bezpečnost musí být vždy na prvním místě. Klíčová jsou funkční světla, mlhovky, fungující stěrače, nastavení zpětných zrcátek a dobré zimní gumy.
Věděli jste, že životnost stěračů u používaného automobilu je pouze jeden rok? Opotřebované stěrače špatně plní svou funkci, okno je špinavé, rozmazané a řidič se potýká s výrazně nižší viditelností. Výměna stěračů vás finančně nezatíží, znatelně zlepší čistotu skel a usnadní koncentraci při řízení. Zvyšujete tím bezpečnost při řízení. Řidič může stěrače vyměnit sám anebo zajet do nedalekého servisu, kde se o jeho vůz postarají.
Správně seřízená zpětná zrcátka sníží rozsah mrtvého úhlu
Před nástupem jinovatky umyjte okna zvenku i zevnitř speciálními přípravky, které zamezí mlžení skel, kvůli němuž má motorista ztížené podmínky pro řízení. Čistá a správně seřízená boční zrcátka nejsou samozřejmostí, jak by se mohlo zdát. Vhodným nastavením snížíte mrtvý úhel na minimum a budete se na silnici lépe orientovat.
Do auta si pořiďte škrabku na led a smetáček. Nezapomeňte na rozmrazovač zámků. V nečekaně chladném ránu se vám bude hodit. U oken překontrolujte těsnění, a pokud zjistíte známky výrazného opotřebení, zajeďte do servisu a nechte jej vyměnit. V krajním případě použijte na jeho ošetření silikonový olej. Zabráníte přimrznutí oken a dveří.
Pořiďte si nové žárovky do světel a v kufru vozte náhradní
Světla si nechte seřídit v autoservisu. Kvalitně seřízená světla jsou na silnici nutností, jelikož při špatném nastavení zbytečně oslňují automobily jedoucí v protisměru a neposvítí vám na cestu tak, jak by měly. Ostatním řidičům znepříjemňují řízení. Mlhovky používejte pouze za mlhy, deště, sněžení nebo v jiných případech snížené viditelnosti. Za dobrého počasí je vypněte, jelikož takto září zbytečně na protijedoucí řidiče. Nezapomínejte na vypnutí zadních mlhovek, ty si řidič může splést s brzdovými světly. Zkontrolujte, zda má váš vůz osvětlenou zadní poznávací značku.
V servisu nechte zkontrolovat autobaterii. Na podzim a v zimě dostává akumulátor větší zátěž a zanedbaná autobaterie by mohla znamenat, že vůz jednoho rána nenastartujete. Nezapomeňte vyměnit letní pneumatiky za zimní s odlišnou strukturou gumy. Lépe přilnou k povrchu a tolik nekloužou.
Při nehodách za volantem umírají nejčastěji senioři
Bezpečné řízení je vždy na prvním místě a před začátkem zimy zkontrolujte vybavení vozu. Z průzkumů AAA AUTO vyplývá, že i přes vyšší počet nehod, které způsobí mladí lidé, jich na silnicích umírá méně než seniorů. Osoby nad 65 let si vybírají vozidla s nízkým stupněm bezpečnosti a pouze základní či dokonce zastaralou výbavou. Preferují jednoduché auto bez technických vymožeností a při výběru se soustředí na snadnost ovládání. Úskalí tkví v tom, že si zvolí automobil bez dnes již standardních bezpečnostních prvků a v případě nehody je jejich chybná volba často může stát i život.
Lidé nad 65 se za volantem více rozmýšlejí, jezdí pomaleji, ale neumí reagovat bystře ve vypjatějších situacích. Dávají přednost lehkému ovládání vozu, aby je novoty při jízdě nerozptylovaly. Sáhnou po modelu bez výbavy. Senioři by s ohledem na svůj věk měli volit vysoce bezpečné auto, jelikož při dopravní nehodě mohou být případná zranění smrtelná pro staršího člověka než pro spíše mladé osoby. Řidiči nad 65 let tvoří v rámci Evropské unie čtvrtinu obětí dopravních nehod, osoby do 25 let pětinu.
Lidé v důchodovém věku mají nižší požadavky na bezpečnost vozu
Průzkumy ukazují, že 70 procent řidičů nad 65 let sáhne po hatchbacku, například Škodovce s manuální převodovkou a maloobjemovým benzínovým motorem. Z těchto druhů celých 70 procent vozů postrádá ESP, 17 procentům chybí ABS, airbag má z uvedených 97 procent.
Od roku 2004 je povinností výrobce do automobilu vždy instalovat ABS, stejně jako airbag je povinnou výbavou většiny vozů. Na straně druhé ESP není součástí klasické výbavy. Navigace nebo audio soustava neovlivní na první pohled bezpečnost řízení, ale absence pasivních prvků zabezpečení se podílí na vyšším riziku vážných následků při nastalé dopravní nehodě.
Poraďte se při výběru vozu s odborným personálem v autobazaru. Ochotně vám pomůže zvolit pro vás ten nejvhodnější vůz a vysvětlí vám nové funkce a ovládání.